Livesändning från Internetdagarna 2012

Petter KarlssonCase2 Comments

Internetdagarna 2012 (foto Tobias Bjorkgren)
Share on Facebook17Share on LinkedIn0Tweet about this on Twitter6Share on Google+0Email this to someone

Internetdagarna 2012 (foto Tobias Bjorkgren)

Den 22-24 oktober livesände vi från Internetdagarna 2012 på Stockholm Waterfront arrangerat av Stiftelsen .SE. Tre dagar fullpackade av internet där även Björn fick komma upp på scenen som talare.

Den första av dagarna så sände vi från kampanjen Digidel under Internetdagarna Forum, då hölls även Internet i Skolan, Wordcamp och Internet Discovery Day. Digidel är en kampanj som går ut på att hjälpa de personer som idag står utanför Internet. Vissa insatser som gjorts är otroligt inspirerande, t ex att få ungdomar som är relativt nyanlända till Sverige och äldre på ålderdomshem att använda dator och internet i projektet It-guiderna (se det här).

Dag 2 och 3 pågick själva huvudkonferensen och i år var vår del större än tidigare. Vi producerade både dokumentation i form av livesändning på Bambuser och efterproduktion för Youtube samt storbildsproduktionen. Dessutom hade vi rollen som stage manager för stora scenen, det vill säga att rätt talare går upp till rätt presentation och har rätt mikrofon vid rätt tidpunkt. Att vara så integrerade i evenemanget gör att hela produktionen höjs några steg till.

Som vanligt fanns det många bra talare. Här kan till exempel se Jillian C. York från Electronic Frontier Foundation. Såhär såg samma video ut pakteterat enligt boken med artikel på internetdagarna.se.

Video på Nätet – session med Björn

I år fick vår egen Björn Falkevik dubbla med att både vara stage manager på stora scenen även delta som talare i sessionen ”Video på nätet – en revolution på alla sätt”

”Företag och organisationer alltid haft en stark, tydlig och självklar strävan att äga sina kanaler. Ibladningar i tidningar, event och festivaler, traditionella kundtidningar och egna maffiga webbsajter. Men video har i allt väsentligt varit utom räckhåll. Man har fått betala dyrt för att köpa in sig i både produktion och distribution. I värsta fall har man landat i infomercials-träsket.

Men nu händer något. Med mobiltelefoner och gratistjänster är det möjligt för alla att med ett enda klick starta en livesändning eller nå miljonpublik på Youtube. Något som tidigare krävde stora investeringar.

Under ledning av Joakim Jardenberg möter du på den här sessionen om ”the new TV” de vassaste tänkarna, de bästa utförarna, de som ligger i utvecklingens absoluta framkant. Utmanande, spännande och garanterat nyttigt.”

Björn passade förstås också på att livesända hela sessionen. Den grymma panelen bestod förutom honom av Joakim Jardenberg som moderator, Måns Adler från Bambuser, Charlotte Love tidigare på Lärarförbundet nu på UR Interaktiva medier, Leo Wallentin från SVT Nyhetslabbet och Steffen Tiedemann Christensen från 23.

Erfarenheter och tips från Internetdagarna 2012

Kombinerad storbildsproduktion och livesänding
Att kunna kombinera en storbildsproduktion för rummet med livesändningen skapar både större möjligheter för livesändning såväl som skapar ett mervärde för hela konferensen för att man inte måste välja det ena eller det andra, eller ha två team som kör parallellt. Vi hade också ansvar för presentationer och grafik. Det hela gör att eventet blir mer sammanhållet tekniskt och praktiskt så att allt flyter på och att vi dessutom får bättre dokumentation.

Internetdagarna 2012 - Kopplingsschema
Inför Internetdagarna 2012 satte Björn ihop ett av sina klassiska kopplingsscheman.

Tydlig information om vad som livesänds
En väl annonserad agenda fanns tillgänglig på förstasidan men bra länkar till alla sessioner som skulle sändas och såklart även tiderna.

Internetdagarna 2012 - Livesplash

Genomtänkta artiklar med videorna inbäddade
Grymt bra publicering där de videor vi laddat redan samma dag fanns inbäddade i väldigt matlag artiklar om det olika sessionerna på internetdagarna.se.
Alltid kul att jobba med kommunikatörer som Elisabeth på .SE som sett till att den här takten hålls samt Lennart och Gabriella som även jobbat med artiklarna. Skolexempel på bra efterpublicering.

Distribuerad sänding
Förutom att livesändningen låg uppe Internetdagarna.se, Stiftelsen .SE:s sida iis.se och livesidan iis.se/live så finns ju såklart alltid möjligheten för andra att distribuera livesändningarna. Detta gjorde exempelvis på DN.se

Internetdagarna 2012 på DN

Lyfta fram andras livesändningar
Precis som att Björn såg till att sända sessionen ”Video på Nätet” så var det såklart många andra som även sände. .SE sände exempelvis själva ”Var är brudarna” och Mattias Jansson (@Kommunchef) sände ”Sociala medier, möjligheter och utmaningar för offentlig sektor” där bla Petter Knutsson berättade om hans imponerande arbete i för Halmstads kommun där man bland annat använde Bambuser under den stora branden i september. Under Internetdagarna Forum så sände även Webbstjärnan hela dagen om Internet i skolan. Det Interntdagarna gör verkligt bra är att de retweetar och välkomnar andras livesändningar än eventets egna. Crowdsourcing helt enkelt.

Sammantaget känns det verkligen som att Internetdagarna närmar sig en punkt där man på allvar integrerar det fysiska eventet med webben. Otroligt kul att jobba med Stiftelsen .SE som verkligen pushar den här utvecklingen framåt.

Share on Facebook17Share on LinkedIn0Tweet about this on Twitter6Share on Google+0Email this to someone
Petter KarlssonLivesändning från Internetdagarna 2012

2 Comments on “Livesändning från Internetdagarna 2012”

  1. Pingback: Livesändning från SOCAP12 i San Francisco | Falkevik & Danehav | Creating Social Video

  2. Pingback: Scenografi på ditt event: Bakgrundsdetaljer som sticker ut #Blogg100 | FKDV Creating Social Video

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *