Så producerade vi sändningen från Webbdagarna 2012

Robin DanehavKunskap1 Comment

Webbdagarna Stockholm 2012
Share on Facebook9Share on LinkedIn2Tweet about this on Twitter6Share on Google+0Email this to someone

 

I skrivande stund har en vecka passerat sen vi avslutade sändningen från Webbdagarna Stockholm 2012, från Waterfront Congress Center. Det var två väldigt intressanta dagar och vi var fullständigt utmattade efteråt, men samtidigt otroligt nöjda över den produktion vi åstadkommit.

Produktionsapparaten #fkdv på #webbdagarna @bjornfalkevik @petterkarlsson @kallepdp @sarafritzon

Jag tänker i den här posten berätta hur vi valde att jobba och hur vi gjorde för att integrera produktionen för storbildsskärmarna i rummet med livesändningen på internet.

Det hela kom på tal efter 2011 års Webbdagarna, där vi hade två olika produktioner i rummet. En för storbilden och en för livesändningen. Jag gick med en gnagande känsla hela tiden att ”det här måste gå att kombinera för en rikare produktion på båda publikerna till en mindre kostnad”. Så när Magnus Höij hörde av sig till mig inför årets upplaga, så var vi genast överens direkt om att detta var vägen vi skulle gå.

Med produktionen av Årets Kock färskt i minnet där vi hade både kran och steadicam, som även sändes på storbilden, så visste jag att vi skulle greja det och ungefär hur.

Tekniken och prylnörderiet

Den tekniska lösningen bestod av fyra kameror, varav en nere på golvet precis framför scenen som Kalle körde (jag ville ha två där först, men en togs bort av utrymmesskäl), en bekvinnad kamera på sjunde raden framför scenen skött av Sara, samt två fasta obemannade kameror uppe vid mixplats längst bak i rummet.

Alla kameror var kopplade via BNC-kabel in i en inhyrd bildmixer, i det här fallet en Sony Anycast, där även ljudet från mixerbordet gick in för att få en synkad signal. Jag (Robin Danehav) satt och bildproducerade på denna och den bilden skickades dels ut till projektorerna, men även vidare till en Sony DSR-1500 DVCAM-bandare, där vi spelade in allting på band som backup. Från bandaren fick vi ut en firewire-signal som skickades in sändningsdatorn, en Macbook Pro i7 17″ med Wirecast. Där satt Björn Falkevik och bildproducerade livesändningen för att få ut alla presentationer till tittarna tillsammans med de mest relevanta kamerabilderna. Han hade dessutom en backupbild från en kamera via firewire att klippa ut till ifall bilden från Anycastern inte skulle passa i livesändningen vid något tillfälle. Det var en väldigt vid bild över rummet och användes framförallt som start- och slutbild till varje pass. Denna dator spelade även in alla livesändningar på sin hårddisk.

Livesändning Webbdagarna 2012 Setup

Så här var min orginalplan för setupen för Webbdagarna.

Människor och paketering

Även om tekniken behövs för att leverera en sändning/dokumentation av hög kvalitet så är det två saker till som är väldigt viktiga i ett sånt här stort projekt: Människorna runtomkring som vi är beroende av, samt paketeringen av videon på internet.

Människorna, det vill säga ljud-, ljus- och AV-tekniker, projektledare, eventbyrå, kund, talare, vaktmästare, publik, catering. Alla spelar ju sin del i ett sånt här arrangemang. Att hålla sig på god fot med alla olika parter är totalt nödvändigt för att göra en högkvalitativ produktion. När man då sitter som jag, Björn, Kalle eller Sara, helt fast på sin position för att hålla allting igång så är det väldigt svårt att hantera alla dessa relationer samtidigt.
Därför hade vi även Petter med oss, vars primära uppgift var att hantera det hårddisk-inspelade materialet så att det kom upp snygga filmer på Internetworlds youtube-konto parallellt med att konferensen pågick. Det är en betydligt mer rörlig roll, vilket gjorde att Petter även kunde synka upp så att rätt presentation alltid var laddad, hålla koll på körschemat, samt kontinuerligt stämma av med alla inblandade vad som var på gång. Hans insats var helt enkelt otroligt viktig för den här produktionen.

#webbdagarna Petter

Paketeringen, dvs hur innehållet som produceras tas hand om och laddas med rätt parametrar för att hittas av folk. Det handlar om mer än att sätta en rubrik, beskrivning och keywords på youtube.
Internetworld gjorde helt rätt här, de hade en liten redaktion på plats vid sidan av scenen, som hela tiden livebloggade, twittrade och skrev sammanfattningar av de olika föreläsningarna.
Vi försåg dem med klippen strax efter varje föreläsnings slut så de kunde bädda in det i respektive artikelinternetworld.se.
Extremt snyggt, och paketerat helt enligt boken, med ett tydligt innehåll i text som antingen ger incitament för att investera tid i att titta på klippet, eller får dig att välja bort, så du slipper ödsla tid på det som inte är relevant för dig.

Att paketera videon tillsammans med fyllig text ger även en väldigt bra sökbarhet för ditt innehåll, något som annars är svårt med just video.

Slutsats

Jag är väldigt nöjd med vår insats, och det var otroligt kul att att kunna ta en större del i eventproduktionen genom att kombinera och uppgradera både livesändning och storbildsproduktion, samtidigt som vi kostnadseffektiviserar hela kalaset.

Så pass roligt att jag och Björn nu i veckan har investerat i en egen bildmixer, som dels är mer anpassad för vår typ av produktioner och dessutom levererar bättre kvalitet och fler möjligheter än ovan nämnda Sony Anycast. Den vi har köpt heter BlackMagic ATEM-1. Se Björns och Petters provsändning med den här:

Innehållet då?

Våra favoriter från Webbdagarna 2012 hittar du i de här två bloggposterna:

Tack alla på Internetworld, Springconf, Konferensteknik, personalen på Waterfront och inte minst publiken, både i rummet och via internet för att ni gjorde detta till ett kanonarrangemang som vi är stolta över att vara en del av!

Hoppas den här posten är till glädje och att du lärt dig något. Har du frågor om vår setup är du väldigt välkommen att höra av dig, så ska jag försöka svara så bra som möjligt! -Robin

One Comment on ““Så producerade vi sändningen från Webbdagarna 2012”

  1. Pingback: Två dagar live från Webbdagarna, det här är några av våra favoriter | FKDV Creating Social Video

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *