Workshop som leder till evig lycka, framgång och rätt innehåll

Robin DanehavKunskap3 Comments

robinjesper
Share on Facebook28Share on LinkedIn0Tweet about this on Twitter6Share on Google+0Email this to someone

 

Rubriken kanske är något överdriven. Men det ligger någonting i den. Det finns cirka enmiljonsexhundraförtifemtusensjuhundratio sätt att producera rörligt material för din kommunikation. Väldigt ofta väljs ett av de här sätten först, innan någon ens vet vad som ska berättas.

Det är som att välja hammaren som verktyg för att sen inse att utmaningen är att skruva ihop två plankor för att bygga stegen för att byta glödlampan. Du kan ju ha turen att skruvens spår är format efter hammaren, eller så kan du slå ner skruven, men det blir ju inte lika stabilt. Om du istället vet innan att det är ett ljusare rum som är målet, hade du då valt en annan lösning på problemet?

Det här problemet är något vi brottas brottas med väldigt ofta och nu försöker göra något åt. Så jag och Jesper har hittat vårt sätt.

Vad är problemet och trösklarna?

Vi tror att den stora utmaningen är att koncentrera sitt budskap och verkligen förklara rätt sak. Ofta dras dessa projekt genom ungefär den här processen:

  1. Kommunikatör på företag är ansvarig för a) blogg b)produkt c)kampanj d)webb och skall producera ny information som förklarar något.
  2. Någon tänker “det här skulle kunna förklaras så mycket lättare med en film”
  3. Någon ställer motfrågan “blir det inte jättedyrt” alt “kan vi ta reda på vad det skulle kosta? BARA NÅGOT ENKELT!” ← obs viktig detalj
  4. Kommunikatör kontaktar produktionsbolag eller byråkontakt
  5. Producenten försöker fiska ut så mycket information som möjligt (redan här har antalet nedlagda tanketimmar på projektet blivit orimligt höga)
  6. Kommunikatören gör en, ganska ofta lite skakig, brief.
  7. Producenten försöker tolka briefen och till ett manus.
  8. Kommunikatören läser Manuset, känner att allt inte riktigt finns med, lägger till mer information och skickar tillbaka.
  9. Producenten tolkar den nya informationen, gör en ny version, skickar.
  10. Kommunikatören skickar manuset på intern korr-runda. Någon mellanchef eller informell ledare tycker att ett viktigt budskap är fel eller saknas. Manus skickas tillbaka med önskan om att stoppa in fler budskap
  11. Vid det här laget har producenten redan gjort av med hälften av budgeterad tid och börjar fokusera på att bli klar, snarare än att göra något bra, och gör exakt det kommunikatören ber om, trots att det kommer göra allt otydligt.
  12. kommunikatören a) godkänner b) börjar om på punkt 8
  13. materialet produceras och levereras

Problemet här är att om första utkastet är fel är det väldigt smärtsamt att börja om helt från noll, fast det ofta är det som behövs. Istället försöker man justera en version som är fel från början.

Lösningen

Om punkt 1-12 gick att lösa i direkt samarbete med viktiga intressenter skulle produktionskostnaderna minska och slutresultatet bli bättre.

Vi har tagit fram en process där vi samlar alla intressenter för en workshop under en halv dag. Vi leder processen och illustrerar hela tiden de slutsatser och ideér som kommer upp. När vi är klara har vi renodlat budskapet och definerat hur det ska berättas.

Illustrationerna gör att allting blir visuellt tydligt för alla, resultatet är att alla blir delaktiga i skapandet.

Hur går workshopen till?

Del 1 – Workshopprocess

Skapa en gemensam syn på vad som ska berättas, och vad mottagaren ska få ut av att titta. Vi lyssnar på allas tankar, ställer frågor och försöker hitta gemensamma nämnare.

Del 2 – Storyfiering

Vi går till handling och skapar vår berättelse. Med hjälp av vår unika gemensamma kunskapsmix av visuellt berättande, storyboarding, reklam, och all världens produktion av rörlig media guidar vi fram slutresultatet tillsammans med er som kan ämnet bättre än någon annan.

Resultat

När vi är färdiga har vi grund till storyboard och manus med hela historien indelad i fyra rutor. Den kan sedan arbetas vidare till ett ordentligt manus, användas för intern införsäljning eller lämnas till valfritt produktionsbolag för vidareutveckling. Se exempel.

Exempel på storyboard som resultat av workhop

Vad vinner du på en workshop?

Vi kortar ner processen från tanke till en färdig förankrad idé. Från flera veckor och otaliga möten till en halv dag med lite tur. När det är klart är det enklare att börja prata om produktion och tillvägagångssätt för att illustrera historien, eftersom alla är överens om vad berättelsen är.

Då kan du välja produktionssätt efter den budget du tänkt dig och ändå få ut ditt budskap.

Det blir även lättare att själva skapa bra underlag till framtida material. Vår förhoppning är att efter att du har gjort en sån här workshop kan du själv nästa gång kopiera förfarandet och göra det själv, utan oss.

Är du intresserad av att veta mer? Kontakta Robin eller Jesper – detaljerna hittar du här.

Robin DanehavWorkshop som leder till evig lycka, framgång och rätt innehåll

3 Comments on “Workshop som leder till evig lycka, framgång och rätt innehåll”

  1. Pingback: Det exakta priset på en film. Mellan tummen och pekfingret? Bara en enkel alltså. | Entapir

  2. Pingback: Wacom Cintiq Companion eller Intous stylus? | Entapir

  3. Pingback: Nyrekrytering – välkommen Jesper Almerud Wallerborg | FKDV

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *